Op dinsdag 1 juni was er wederom een Webinar van TrueLime waarbij Wesley en Eddy dit keer in zijn gegaan op de (algemene) student journey zoals we die vanuit TrueLime zien voor een aankomende student in MBO, HBO of Universiteit. Hierbij hebben ze vooral aandacht gegeven aan de behoefte van de student én onderwijsinstelling per stap in die journey.

De, volgens hen, meest belangrijke online touch points waarmee de onderwijsinstelling de student goed kan helpen met de juiste keuze voor een opleiding zijn behandeld. Hierbij hebben ze met concrete voorbeelden uit de praktijk laten zien hoe (een aantal van) die touch points in te vullen zijn met een goed online platform.

De reacties erop waren vooral positief, de student journey was erg herkenbaar. Vooral de voorbeelden uit de praktijk van het ROC van Amsterdam, HKU, Hogeschool Windesheim en het Deltion College vond men aansprekend.

Aangezien het publiek vooral op gebied van communicatie en marketing werkzaam was, zijn we niet diep ingegaan op de techniek. Wellicht is dat iets voor een volgende keer.

Touchpoints waar ze met voorbeelden aandacht aan hebben gegeven, waren (1) de online open avonden van het Deltion college in de ontdekken stap, (2) de diverse tests (zoals sector- en motivatietests) van het ROC van Amsterdam in de oriënteren stap, (3) de ‘stel een vraag aan een student’ van Windesheim en vergelijkingstest van het ROC van Amsterdam in de ‘verdiepen’ stap, (4) het eenvoudige en laagdrempelige aanmelden van het hogeschool Windesheim in de ‘aanmelden’ stap en (5) de toelatingsfunctionaliteit van de HKU in de ‘toelaten’ stap.

De resultaten van de gehouden polls

Tijdens het webinar is er een aantal polls gehouden. Te zien is dat de webinar deelnemers allemaal al hebben nagedacht over de student journey en een aantal ook de touch points al heeft ingericht. De resultaten in detail zijn:

1) Hoe hebben jullie tijdens de COVID-19 pandemie evenementen georganiseerd?
Iedereen heeft dit online gedaan. Niemand heeft offline evenementen georganiseerd of afgezien van de organisatie van evenementen.

2) Hoe helpen jullie de bezoeker om een keuze te maken tussen de verschillende diensten / producten die jullie aanbieden?
50% van de webinar deelnemers maakt voornamelijk gebruik van digitale mogelijkheden zoals online wizards en de andere 50% maakt gebruik van de mix van digitaal contact en persoonlijk contact per telefoon, e-mail en/of face-to-face. Er is niemand die alleen gebruik maakt van persoonlijk contact per telefoon, e-mail en/of face-to-face.

3) Hoever zijn jullie met de student journey?
Alle deelnemers hebben tenminste de touch points voor hun student journey helemaal helder waarbij 40% daarbij ook alles voor de touch points heeft ingericht (online en offline en diverse kanalen). Er is niemand die aangeeft dat er een feedback loop is opgezet om de student journey continue te verbeteren.

4) Op welke manier betrekken jullie de student bij het wervingsproces?
20% geeft aan dat aankomende studenten te allen tijde de mogelijkheid hebben om contact op te nemen met huidige studenten via de website, terwijl 60% kiest voor de optie om aankomende studenten op bepaalde dagen in contact laten komen met huidige studenten via de website (bijv. op een open dag). 20% heeft geen mogelijkheid voor aankomende studenten om contact te kunnen komen met studenten via de website.

Vervolg
Wesley en Eddy gaan voor een volgend webinar rekening houden met de meest gekozen optie bij de vraag ‘Wat zou interessant zijn voor een volgende keer?’. Dit is de wens om ook een keer in te gaan op de student journey voor volwassenen.

Wellicht dat we ook nog iets willen doen met de vraag ‘Hoe goed sluit het proces en systeem van het werven aan op het daadwerkelijk opleiden?’. We denken dat dit nog niet zo vaak goed is onderzocht en gemeten in de praktijk, maar we zijn ervan overtuigd dat als dat wel plaatsvindt dat dat goede verbeteringen kan opleveren voor een onderwijsinstelling in het aantrekken van de juiste student en het helpen bij het vinden van een voor hem passende opleiding.

Mocht je interesse hebben, laat het ons weten, schrijf je in voor onze nieuwsbrief of klik hier waar op ook onze andere Webinars weergegeven zijn.

Zou je meer willen weten over onze kijk op de student journey, de belangen voor studenten en onderwijsinstellingen, de mogelijke touch points en de invulling daarvan in een platform of ons werk voor andere klanten in het onderwijs neem dan contact met ons op.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op!
LimeScape.Form.MandatoryFields
Bij het gebruiken van dit formulier ga je akkoord met het opslaan en verwerken van de door jou opgegeven gegevens door deze website, zoals aangegeven in ons privacybeleid. *