HKU, de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, is een hogeschool met verschillende locaties in Utrecht. Zij hebben zo’n 4.000 studenten, ruim 400 medewerkers en 50 afstudeerrichtingen.

Het onderwijs van HKU biedt een unieke combinatie van kunst, media, nieuwe technologie en ondernemerschap en richt zich op bestaande en zich ontwikkelende beroepspraktijken in de creatieve industrie en de culturele sector. Met kunst en kunstbeoefening als uitgangspunt levert HKU een bijdrage aan innovatie op deze terreinen. Het motto van HKU is ‘De kunst van HKU, nieuwe verbindingen, nieuwe toepassingen’.

Waarom een nieuwe website?

Bij de start van de bouw van de nieuwe website HKU.nl, was duidelijk dat deze vooral het verlengstuk is van de hierboven genoemde ambities en filosofie. De doelen van de website zijn het informeren, adviseren en enthousiasmeren van de bezoeker.

En aangezien de HKU anders is dan andere hogescholen lag er de ambitie om een ‘anders dan anders’, prijswinnende website neer te zetten voor zowel uitstraling en look-and-feel als ook gebruiksvriendelijk. Gebruiksvriendelijk en mooi voor de bezoeker aan de voorkant en eenvoudig te beheren voor de redactie en beheerder aan de achterkant.

Een belangrijk aandachtspunt bij aanvang was ook om bij de realisatie van de website rekening te houden met een platformgedachte zodat de nog te realiseren portalen voor studenten en medewerkers ook in dezelfde architectuur en beleving kunnen gaan draaien.

Waarom heeft HKU voor TrueLime gekozen?

Martijn van Best, product owner hku.nl:
HKU heeft voor Truelime gekozen omdat de medewerkers een heel professionele en ervaren indruk maakten tijdens hun pitch. Ze toonden gedurende het proces enthousiasme voor het vak, waren meedenkend en adviserend. Hun agile werkwijze met heldere rolverdeling was aansprekend.

De weg naar de livegang

Het project is gestart vlak voor de corona-uitbraak en daardoor hebben we onze manier van samenwerking enigszins moeten aanpassen. Een enkele meeting is op locatie geweest bij HKU, de rest was online. Dit heeft uiteindelijk niet veel impact gehad op het project en de oplevering. Na een start in maart met de opzet van het concept en het design hebben we nog voor de zomervakantie in juli de website neergezet waardoor er nog ruim tijd was om de grote hoeveelheid herschreven content verder in te voeren. We zijn hiermee volgens planning op de eerste dag van het nieuwe schooljaar live gegaan.

Het unieke van hku.nl

  1. Inspireren: het ademt kwaliteit uit en biedt voorbeelden van studentenwerk en verhalen van studenten, docenten of alumni.
  2. Informeren: de site helpt de student de juiste studie te kiezen en toont de huidige, relevante informatie van en voor de school
  3. Verbinden het helpt met de verbinding met het werkveld

Wat met name opvalt aan de website HKU.nl is het design en de ervaring als je er doorheen navigeert. De site kent verschillende verfijnde animaties en paginatransities en de navigatie is anders dan andere websites. Het navigeren door de website is als lopen door een atelier of expositieruimte: je kijkt naar verschillende kunststukken. Iemand kan er doorheen gaan uit nieuwsgierigheid zonder op zoek te zijn naar iets specifieks en ziet allerlei interessante dingen maar iemand kan er ook doorheen op zoek naar iets specifieks zoals bijvoorbeeld een bepaalde opleiding.

De navigatie en de dynamiek heeft iets gevraagd van de technologie. De grootste uitdaging was het vinden van de juiste balans tussen een vloeiend en innovatief design en het houden van een beheersbare contentinvoer. Met Kentico Xperience als solide basis voor content en in de toekomst voor personalisatie, marketing automation en segmentatie is de content met tekst, beelden en filmpjes heel flexibel in te vullen met duidelijke templates. Met React.js is de voorkant helemaal dynamisch ingevuld waardoor de paginaopbouw en de diverse animaties aansprekend en lekker snel zijn. Deze opzet van de technische architectuur zorgt ervoor dat ook de portalen in de nabije toekomst hierop en hiermee kunnen worden ingericht.

Functionaliteiten die aansprekend zijn ingevuld, zijn (1) handig gebruik van de Media Library van Kentico voor hergebruik van zaken door het hele platform, (2) linken van verschillende type content met Kentico Categories waardoor overzichtspagina’s dynamisch worden opgebouwd en daarmee mooi gefilterd kunnen worden en (3) een dynamische opzet van een open dag-template met inschrijvingsmogelijkheden. Hiermee heeft een redacteur optimale flexibiliteit.

Met de nieuwe hku.nl wordt de trots van HKU-medewerkers versterkt en nodigt het aankomende kunststudenten uit te komen studeren.

Martijn van Best, product owner hku.nl:
We zijn erg blij met de nieuwe website. Het is een enorme verbetering ten opzichte van de oude. Zowel wat betreft het ontwerp en de gebruiksvriendelijkheid aan de voorkant als de werking aan de achterkant: veel sneller, duidelijker en veelzijdiger. Namens de organisatie zou ik een dikke 8 geven. Omdat destijds is gekozen voor de oplevering van een minimum viable product (mvp) zat er -bewust- nog niet alles in wat we uiteindelijk zouden willen. Samen met Truelime zijn we daarom bezig om de functionaliteiten, features en verbeteringen toe te voegen die het écht helemaal af maken. Op naar een 9 dus.

Meetbare resultaten

De nieuwe website is vele malen interactiever dan de oude website. De site heeft sinds de livegang een substantiële groei aan bezoekers. Dit komt o.a. door een hogere page rank in Google en een hogere doorklikratio. Voor de belangrijkste pagina’s en zoekwoorden haalt de site nu een top 5-positie in Google.

Het aantal (door)kliks en het totaal aantal zoekresultaten zijn beide verhoogd met 300%, terwijl de gemiddelde CTR (click through rate) is verhoogd met 25%.

Ontdek hier hoe we jouw organisatie kunnen helpen:

Meer weten?

Neem dan contact met ons op!
LimeScape.Form.MandatoryFields